سوشیالیست

سوشیالیست، مدیر شبکه های اجتماعی

سوشیالیست

سوشیالیست، مدیر شبکه های اجتماعی

در این وبلاگ اطلاعات مفیدی در زمینه مدیریت اینستاگرام و دیگر شبکه های اجتماعی در اختیار شما قرار خواهد گرفت.


قبرس جزیره ای است در قسمت شرقی دریای مدیترانه که به دو قسمت مستقل به نام های قبرس شمالی و قبرس جنوبی تقسیم می شود. این دو منطقه تاریخ، فرهنگ و سیاست متفاوتی دارند و در شیوه های مختلف زندگی تفاوت های زیادی دارند. در این مقاله تفاوت های قبرس شمالی و جنوبی در سیاست، اقتصاد، جامعه و فرهنگ بررسی می شود. با هلدینگ علای همراه باشید.

قبرس جزیره ای زیبا در دریای مدیترانه است که در جنوب غربی آسیا واقع شده است. از سال 1974 این جزیره به دو قسمت قبرس شمالی و قبرس جنوبی تقسیم شده است. قبرس شمالی در قسمت شمالی جزیره واقع شده است و حدود 37 درصد از کل مساحت جزیره را به خود اختصاص داده است. این قسمت تحت کنترل جمهوری ترک قبرس شمالی است که تنها توسط ترکیه به رسمیت شناخته شده است. حدود 320000 نفر در قبرس شمالی زندگی می کنند.

قبرس جنوبی در قسمت جنوبی جزیره واقع شده و حدود 60 درصد از کل مساحت این جزیره را تشکیل می دهد. این قسمت به جمهوری قبرس معروف است و دارای یک دولت مستقل و به رسمیت شناخته شده بین المللی است. جمعیت قبرس جنوبی حدود 850000 نفر است. تفاوت اصلی قبرس شمالی و جنوبی در قومیت است. اکثریت قبرس شمالی ترک و اکثریت قبرس جنوبی یونانی هستند.

تفاوت قبرس شمالی و جنوبی از نظر سیاسی

تفاوت های عمده ای بین زمینه سیاسی قبرس شمالی و جنوبی وجود دارد.

قبرس شمالی: قبرس شمالی دارای یک کمیسیون دولتی خودمختار به نام جمهوری ترک قبرس شمالی است. این منطقه از سال 1983 به عنوان یک کشور مستقل تعریف شده است. نظام سیاسی آن جمهوری پارلمانی است، سیاستمداران در انتخابات انتخاب می شوند.

قبرس جنوبی: قبرس جنوبی به جمهوری قبرس معروف است و از سال 1960 استقلال خود را اعلام کرده است. این منطقه دارای یک دولت دموکراتیک فدرال با سیستم پارلمانی است. در سال 1974، ترکیه نیروهای نظامی خود را به جزیره فرستاد و بخشی از جنوب قبرس را اشغال کرد.

تفاوت قبرس شمالی و قبرس جنوبی از نظر روابط بین المللی

قبرس شمالی تنها ترکیه قبرس شمالی را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت می شناسد. این منطقه بین المللی در معرض محدودیت ها و محدودیت های بسیاری است.

قبرس جنوبی: جمهوری قبرس توسط اکثر کشورها به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت شناخته شده و یکی از اعضای سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا است. این دولت روابط بین المللی گسترده تری دارد و به بازارهای جهانی برای تجارت دسترسی دارد.

تفاوت قبرس شمالی و جنوبی از نظر مواضع سیاسی

قبرس شمالی مواضع سیاسی مشابهی با ترکیه دارد، در حالی که مواضع قبرس جنوبی بیشتر با یونان و اتحادیه اروپا همخوانی دارد. بدین ترتیب مشاهده می شود که تفاوت های اساسی در ساختار سیاسی و روابط خارجی بین دو قسمت مجزای قبرس وجود دارد.

تفاوت اقتصادی بین قبرس شمالی و جنوبی

قبرس شمالی و جنوبی نیز تفاوت های اقتصادی قابل توجهی دارند.

قبرس شمالی: به عنوان یک اقتصاد کمتر توسعه یافته، اقتصاد قبرس شمالی با مشکلات ناشی از تحریم ها و تحریم های بین المللی مواجه است. سطح درآمد در این منطقه کمتر از قبرس جنوبی است.

قبرس جنوبی: اقتصاد قبرس جنوبی به عنوان اقتصاد توسعه یافته تری شناخته می شود و از درآمد بالایی برخوردار است. این منطقه دارای بخش های مختلف اقتصادی از جمله گردشگری، حمل و نقل و خدمات مالی است.

سطح درآمد و رشد اقتصادی

اقتصاد قبرس جنوبی توسعه یافته تر است و درآمد سرانه آن بسیار بیشتر از قبرس شمالی است. در سال 2020، سرانه تولید ناخالص داخلی قبرس جنوبی حدود 27 هزار دلار بود، در حالی که برای قبرس شمالی حدود 12 هزار دلار بود.

صنایع کلیدی

صنایع عمده در قبرس جنوبی شامل گردشگری، خدمات مالی و کشتیرانی است. بخش های ساخت و ساز، کشاورزی و معدن نقش مهم تری در قبرس شمالی دارند.

تجارت خارجی

قبرس جنوبی روابط تجاری گسترده ای با بسیاری از کشورها از جمله کشورهای اروپایی دارد. قبرس شمالی بیشتر به ترکیه وابسته است. بنابراین، اقتصاد قبرس جنوبی بزرگتر و توسعه یافته تر از شمال است.
 

  • سوشیالیست

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی