سوشیالیست

سوشیالیست، مدیر شبکه های اجتماعی

سوشیالیست

سوشیالیست، مدیر شبکه های اجتماعی

در این وبلاگ اطلاعات مفیدی در زمینه مدیریت اینستاگرام و دیگر شبکه های اجتماعی در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

بیان هنری چیست؟ چرا مهم است؟

شنبه, ۱۸ شهریور ۱۴۰۲، ۰۱:۵۳ ب.ظ


دوستان عزیز، در دنیایی که در آن زندگی می کنیم، ارتباط موثر و دقیق کلید رشد حرفه ای، اجتماعی و فردی همه ماست، سوال این است که اولین قدم برای ارتباط موثر چیست؟ و چگونه باید این ارتباط صحیح را برقرار کنیم؟

همه ما می دانیم که زبان و گفتار ابزاری است که خداوند به ما داده تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنیم. تقریباً همه افراد توانایی بیان خود و توانایی صحبت کردن را دارند، اما آیا همه افراد این قدرت را دارند که با استفاده از روش صحیح بر ذهن و قلب دیگران تأثیر بگذارند؟ آیا تا به حال به این فکر کرده اید که ای کاش چنین کلمات نافذی داشتم تا بتوانم به راحتی دیگران را قانع کنم و سخنان کمتر دردناکی نداشت!!! شنیده شد

تأثیرگذاری بر دیگران با کلمات کار ساده ای نیست، اما غیرممکن هم نیست. در مقاله زیر، تلاش ما ارائه نکات و اصولی است که به شما کمک می‌کند به طور مثبت و مؤثر بر دیگران تأثیر بگذارید.

نمایش تصویر چیست؟

می توان آن را اینگونه تعریف کرد: توانایی برقراری ارتباط موثر، واضح و قدرتمند. دیل کارنگی، یکی از اساتید برجسته گفتار و بیان در جهان، می گوید: گفتار بیش از یک سری کلمات است.

این آیه به درستی به این نکته اشاره دارد که سخن گفتن در کنار رعایت قوانین و مقررات، پیامدهایی نیز در پی خواهد داشت. قوانین و مقررات بسیار ساده اما مهم که گاهی بر معنای جمله تاثیر می گذارد.

با تکنیک بیان، در واقع سعی می کنیم مهارت هایی را بیاموزیم که از طریق آنها بتوانیم به طور واضح و کامل منظور خود را بیان کنیم تا نیاز اصلی خود را برطرف کنیم. ما از طریق سخنان خود با رئیس و همکاران، همسر و فرزندان، روسای بانک ها و مؤسسات، دانشجویان، کارفرمایان، مشتریان و سایر بخش های جامعه ارتباط برقرار می کنیم.

کلمات آنقدر قدرتمند هستند که استفاده از آنها حتی می تواند بر باورهای افراد تأثیر بگذارد. تمامی جملات ذکر شده به درستی اهمیت دانستن اصول بیان را نشان می دهد.

استفاده از عبارات

همانطور که گفته می شود ما در صدد بیان خود و رفع نیازهای خود با بیان کلمات هستیم. برای درک بهتر کاربرد عبارات، چند مثال ارائه می دهیم:

آیا شما رئیس شرکت یا موسسه ای هستید و از شما خواسته شده در جلسه مهمی که کارشناسان زیادی در آن حضور دارند سخنرانی کنید؟

آیا برای راه اندازی کسب و کار جدید خود به وام نیاز دارید و آیا باید مدیر بانک را متقاعد کنید تا پرونده شما را سریعتر حل کند؟

آیا با همسر و فرزندان خود درگیری هایی دارید که باید به درستی و بدون ایجاد سوء تفاهم با آنها برخورد کنید؟

آیا شما کارمند یک سازمان هستید و برای بهبود شغل خود باید با رئیس خود صحبت کنید؟

آیا شما یک مربی، استاد دانشگاه یا معلم هستید و هر روز باید به ده ها نفر بفهمانید که چه می گویید؟

آیا قصد دارید به عنوان نماینده شرکت در جلسه ای برای بستن قرارداد بزرگ و رسمی شرکت کنید؟

آیا شما وکیل هستید و باید به طور صحیح و قاطع از موکل خود دفاع کنید تا آنها به حقوق خود برسند؟

آیا باید در جلسات تیمی با ایده ها و نظرات خود همکاران خود را متقاعد کنید؟

آیا شما دانشجوی ترم آخر هستید و مدرک شما یک نمره از استادی است که رد می کنید؟

آیا فروشگاهی در محله باز کرده اید و نیاز به جذب مشتری دارید؟

به هر گوشه از زندگی خود نگاه کنید، احساس خواهید کرد که از کلمه استفاده می شود. شما به وضوح دیدید که در همه این مثال ها کسی نیست که به یک کلمه خوب نیاز داشته باشد. پس فرصت را برای یادگیری اصول و قواعد گفتار از دست ندهید.

تکنیک های موثر در بیان

قبل از مطالعه اصول و رویه ها به نکته بسیار مهمی اشاره می کنیم. در مورد فناوری ارتباط موثر، باید به دو نکته اساسی توجه کرد:

ویژگی های شخصیتی شما چیست؟

ویژگی های آنها برای برقراری ارتباط چیست؟

اگر ویژگی های چشمگیر نداشته باشید، در مرکز توجه نخواهید بود و هیچ کس به درستی به شما گوش نمی دهد. این عبارت به این معناست که رعایت یکسری نکات اساسی و نکات اساسی بسیار ضروری به نظر می رسد. این شامل:

1. رعایت بهداشت و ظاهر تمیز;

این ممکن است بسیار بدیهی به نظر برسد، اما اکثر اوقات مردم آن را نادیده می گیرند. مثلاً با همکاران، دوستان، همسر، فرزندان ارتباط نزدیک داریم و توجه شده است که نیازی به ادب زیاد در بین آنها نیست.

برخی از افراد نگرانی ها، مشکلات یا حجم کاری خود را با ظاهری خوش اندام و خوش اندام توجیه می کنند. بسیاری از مردم بر این باورند که برای زیبا به نظر رسیدن فقط باید کت و شلوارهای گران قیمت یا برندهای بسیار خاص بپوشید.

همه این باورها و بهانه ها نادرست است. این یک واقعیت است که مردم بیشتر از برخورد با کسانی که ظاهری مرتب دارند و تحت تأثیر آنها هستند، لذت می برند.

تکنیک های بیان موثر

قبل از اینکه به اصول و تکنیک ها بپردازیم، باید به یک نکته بسیار مهم توجه کنیم. دو نکته اصلی در مورد تکنیک های بیان موثر وجود دارد.

چه ویژگی های فردی دارید؟

افرادی که با آنها ارتباط برقرار خواهید کرد چه ویژگی هایی دارند؟

اگر ویژگی های چشمگیر نداشته باشید، در مرکز توجه نخواهید بود و هیچ کس به درستی به شما گوش نمی دهد. این آیه به این معناست که رعایت برخی امور اساسی و اجزای اساسی بسیار مهم است. این شامل:

1. حفظ نظافت و ظاهر خوب;

این ممکن است بسیار بدیهی به نظر برسد، اما در بیشتر موارد مردم آن را نادیده می گیرند. در بسیاری از موارد دیده شده است که افراد مثلاً می گویند ما با همکاران، دوستان، همسر و فرزندان خود رابطه نزدیک و صمیمی داریم و نیازی به سازش بین آنها نیست.

برخی افراد از استرس، مشکلات یا فشار کاری به عنوان بهانه ای استفاده می کنند تا آراسته و خوش اندام به نظر نرسند. بسیاری بر این باورند که برای رسیدن به ظاهری خوش پوش فقط باید کت و شلوار یا لباس های گران قیمت از برندهای بسیار خاص بپوشید.

همه این باورها و توجیهات نادرست است. این یک واقعیت است که افراد ترجیح می دهند با یکدیگر آشنا شوند و تحت تأثیر ظاهری آراسته قرار می گیرند.

روش های موثر بیان

قبل از یادگیری اصول و فنون؛ به نکته بسیار مهمی اشاره می کنم. در مورد تکنیک های ارائه موثر دو نکته اساسی وجود دارد که باید در نظر بگیرید.

چه ویژگی های فردی دارید؟

ویژگی های کسانی که با آنها ارتباط خواهید داشت چیست؟

اگر ویژگی های چشمگیر نداشته باشید، در مرکز توجه نخواهید بود و هیچ کس به درستی به شما گوش نمی دهد. این عبارت به این معناست که رعایت یکسری نکات اساسی و عناصر اساسی بسیار ضروری به نظر می رسد. این شامل:

1. رعایت نظافت و ظاهر آراسته;

این ممکن است بسیار بدیهی به نظر برسد، اما بسیاری از اوقات مردم آن را نادیده می گیرند. به عنوان مثال، اغلب می گوییم که با همکاران، دوستان، همسر و فرزندان خود روابط نزدیک و نزدیک داریم و روابط ما نیاز به بهبود زیادی ندارد.

برخی افراد برای اینکه آراسته و متناسب با نگرانی ها، مشکلات یا حجم کاری خود به نظر نرسند، بهانه می آورند. بسیاری از مردم فکر می کنند برای خوش پوش ظاهر شدن کافی است لباس های گران قیمت یا لباس های برندهای انحصاری بپوشند.

همه این باورها و بهانه ها اشتباه است. در واقع مردم دوست دارند با کسانی ملاقات کنند که چهره پاکی دارند و آنها را دوست دارند.

2. زبان بدن مجری رادیو

زبان بدن یکی دیگر از موضوعات مهمی است که بسیاری از نویسندگان در مقالات علمی خود به آن پرداخته اند و کتاب های زیادی نیز در این زمینه منتشر شده است. در واقع وقتی با فردی صحبت می کنید، علاوه بر کلمات، حالات چهره و حرکات بدن شما مفاهیمی را نیز به آن شخص منتقل می کند.

بسیاری بر این باورند که زبان بدن گویاتر از کلمات است. مثلا ممکن است همسرتان از شما درخواستی داشته باشد و شما برخلاف میل درونی خود موافقت کنید. شما به همسرتان جواب مثبت می دهید اما او به راحتی از روی تمام صورت شما می فهمد که شما اصلا از این مشکل راضی نیستید، همان زبان بدن است.

بنابراین هنگام ملاقات و صحبت با افراد حتما به حالات صورت و حرکات بدن خود توجه کنید. حتی اگر از کلمات دیگری استفاده کنید، به راحتی می توانید نگرانی، شادی، عصبانیت، غم و ... را از طریق زبان بدن خود بیان کنید.

3. Tone you lais;

هنگام گفتن چیزی به لحن صدای خود توجه کنید. درست است که باید بلند صحبت کنید، اما باید بدانید کجا صدایتان را بلند کنید و کجا آرام صحبت کنید. این به سادگی بستگی به موقعیتی دارد که در آن قرار می گیرید.

وقتی می خواهید توجه مردم را به خود جلب کنید، باید بخشی از جملات خود را با صدای بلند بیان کنید، البته به گونه ای که به شخص یا افرادی که در مقابل شما ایستاده اند آسیبی نرسد. زمانی که می خواهید جمله ای را در ذهن شخص دیگری حک کنید، باید آن را به آرامی بگویید و تا حد امکان نزدیک به گوش دیگران بشمارید.

به طور کلی باید یاد بگیرید که با صدای بلند، آرام و آهسته صحبت کنید تا دیگران بتوانند هر آنچه را که می گویید به درستی بشنوند. نکته مهمی که در اینجا باید درک کنید این است که شما هرگز با یک لحن صحبت نمی کنید، به این معنی که باید از سه نوع لحن استفاده کنید: اوج، معمولی و آهسته.

4. آگاهی کامل از آنچه گفتی;

متأسفانه، بسیاری از مردم شروع به صحبت در مورد موضوعاتی می کنند که اطلاعات کافی در مورد آنها ندارند. این یک موضوع بسیار جدی است زیرا با انجام آن می توان خود را در نظر دیگران بدنام کرد.

شناخت کامل موضوع موجب درک صحیح و در نهایت بیان صحیح آن موضوع خواهد شد. از طرفی داشتن اطلاعات صحیح و کافی در مورد مواردی که ذکر می کنید باعث می شود اعتماد به نفس بیشتری در بیان و بیان آن ها داشته باشید که در نتیجه اعتماد به نفس شما بیشتر می شود که به معنای نفوذ بیشتر بر افراد است. اگر دیگران احساس کنند که مصاحبه با شما درک درستی از موضوعی به آنها می دهد، همیشه علاقه مند به شنیدن حرف های شما خواهند بود.

نکته دیگر دوره فن بیان زهرا شیراحمدی اینکه ما انسان ها زمان و منابع محدودی داریم و بدیهی است که نیازی نیست همه چیز را بدانیم یا در همه رشته ها متخصص و توانمند باشیم. بنابراین، اگر اطلاعات و دانش درستی در مورد موضوعی ندارید، نگران نباشید. گفتن نمیدانم ضروریتر و صحیحتر از دادن یکسری اطلاعات نادرست و سطحی به مخاطب است.
 

  • سوشیالیست

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی